Warhammer 40.000_8E – čtení první


Warhammer 40.000 ke fenomén, podívejme se teda na novou edici okem které GW a jejich mechaniky zrovna moc nemusí. V prvé řadě co je zajímavé je mediální masáž, ale hlavně fakt, že všichni tak nějak přijímají novou edici s nadšením. Nebo jinak řečeno nezaznamenal jsem takové hatewars jako když vycházel Age of Sigmar, nový World of Darkness a podobně. Což je přinejmenším zvláštní, protože nová edice je opravdu jiná. Případně to svědčí o tom, že sedmá edice je tak hrozná, že nemůže být hůř. Hodně lidí v zahraničí se kloní k variantě dvě. Nuže je osmá edice opravdu tak nová a převratná?

Z mého úhlu pohledu není.


(UPALTE HERETIKA!!!)


Ale ona to opravdu není úplně nová hra. Ze všeho nejvíce mi připomíná tak nějak DnD 3.5E nebo Advanced Dungeons and Dragons s Player Option. Hlavní je, že k ní můžeme vydat obrovskej reklamní blurb jak posloucháme své hráče, jak je to nová, moderní hra s převratnými mechanikami. Nedávno jsem četl příspěvek od jednoho nejmenovaného herního designéra který napsal jak se firmy chlubí moderní převratnou osmou edicí téhož…. Takže 40K stále zůstal absolutně nepřehledným obrovským molochem obsahující jednu a tisícou zbytečnost, aby byly zajímavé věci vynechány.

Kdo chcete přeskočit mé tradiční kecy o tom, co se mi nelíbí, zatímco chcete vědět co je plus a mínus pravidel, tak skočte o pár odstavců dál

Několik desítek zbraní, které mohou použít Astartes je prostě hovadina, která nemá vůbec smysl. Naopak jsou pryč takové věci jako generický Chapter Master, a už (opět) nelze udělat specifickou kapitulu. Hezky generické mariňáky, nebo pár frajerů z jiných kapitul, tak jak to bylo tuším v páté edici kodexu. A propo, stejně nemá cenu hrát nic jiného než marínu, nebo knechty. Zlatá vejce nebudou nerflá. Stařeček Jeliman probudivší se po 10 000 letech nám přinese nové Space Marines. Nebo Primaris Marines. Nebo True Scale Marines, případně spousta jiných hanlivých přirovnání. Další zbytečnost do už tak přebujelého listu. Místo Chapter Mastera máme Primeros Marines Ancient, nebo Captain. By mě zajímalo co si o tom myslí Grimaldus (předpokládám: „Vypadni z mého města!“). Nicméně nemáme girlymarines kaplany, nebo knihovníky. Prostě konzistence hadr. Ale Je třeba říct já fluff nečetl (protože nový obrat z Jelimanem mi příjde extrémně pitomej), takže s emůžu plést. Nikdy jsem nebyl ani velkej hráč Warhammeru. Občas jsem si rád zahrál, ale abych řešil hovadiny, jako jestli můžou mít Space Marines skauti boonie hats jde naprosto proti mně. Taky nejsem kombař co by ležel v pravidlech a stavěl WAAC listy, nebo co by řešil Power Gaming. Jsem narativní hráč, co si chce posouvat po stole figurky spojené s kdysi skvělým světem.  

Když jsem začal psát tenhle článek, nečekal jsem, že si to tak rychle zahraju, nicméně jsme si v sobotu na release day dali s bráchou 50PWR. Takže jak to vidím /vzhledem k předchozímu prohlášení/. Samozřejmě po prvním hraní a prvním čtení nemůžu rozebírat jednotlivé mechaniky na dřeň. Navíc ani nejsem ten tip hráče. Mě zajímá jak se to hraje, ne jak se to kombí.

Shrnuto jednou větou: Pravidla nejsou mechanicky a hratelností zajímavější než ostatní hry, které mám v portfoliu.

+
  • Warhammer 40.000 (prostě k tomu mám nějaký vztah)
  • Power Level (líbí se mi stavba armády kde neřešíš shity, jen jestli je tvůj oponent hovado, nebo ne)
  • Pravidla zdarma (naprosto dostatečná pro casual/narativní hraní)
  • Morálka (jednoduše řešená mechanika)
  • Vozidla (zjednodušení mechanik, o jejich smrtelnosti se zatím vedou polemiky)
  • Pravidla v češtině

-
  • Náklady – (Pokud bych chtěl jít oficiální cestou tak potřebuji aspoň koupené indexy. Pro mojí Alpha Legion celkem tři různé. Osobně nevím, zda budou někdy Datasheety a zbraně zdarma jako u AoS, takže předpokládám, že Indexy potřebujete. Chceta začít s 40K aspoň na 50 PWR, připravte si aspoň čtyři tisíce na osobu. Což řadí vstupní hru hodně nad průměr. Ovšem pokud chcete jelimanovi „NOVÉ“ mariňáky a Death Guardu ve starteru máte 49PWR což je teda nejlepší starter.)
  • Moloch (několik desítek zbraní jen pro Space Marines, neskutečný množství Data Sheetů; 15 stran pravidel je lež)
  • Pravidla (Způsob psaní pravidel, ve kterém nejdůležitější je najít to co není napsaný a to využít. Ostatně o kvalitě psaní svědčí to, že hned první den se objevila FAQ a to i na věci, které jsou blbě už v AoS)
  • Mechaniky (zjednodušení není tak velké, některé mechaniky z AoS ve 40K působí jak pěst na oko, zůstávají stará „zlatá“ pravidla na které se každý bojí sáhnout, bez kterých by nebyl ten pravý 40K.)
  • IGOUGO (stále je to pomalé, hybridní aktivace v boji to moc nelepší – osobně nemám rád IGOUGO hry)  
  • Konsistence (často to není konsistentní mechanicky a už vůbec ne fluffově, v čemž například AoS exceluje).
    Knechti (ze soukromého důvodu tyhle jednotky absolutně nesnáším)

Celkově, pro nové hráče je to úplná zbytečnost se do toho pouštět, nákladově je to neskutečně drahý a pravidla jsou špatně napsaná – za účelem možností se chlubit že máme jen 13 stran pravidel. Je to stejně velká lež jako že AoS má jen 4 strany pravidel. Nemá. Protože bez Errat, FAQ a pravidlech na Datasheetech jsou těžko uchopitelná. Je tolik lepších her, nicméně chápu že 40K je 40K.

Nicméně pro stávající hráče je to svěží vítr po 7.edici. Ostatně můj názor na to, že nevzniklo tak velké hnutí odporu jako v AoS je proto, že za a) neřízlo se tolik, b) předchozí edice byla natolik hrozná, že všechno je lepší :-D. Já mám svojí armádu, nechystám se utratit ani pětník a když nebudu mít zrovna nic lepšího na práci, nebo když zrovna nebude nikdo kdo by mohl na opravdu dobré hry co hraju, dám tomu šanci. AoS mě baví tohle ani ne.

Autor: Dalcor

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky