Jak začít s Frostgrave aneb průvodce Zmrzlým Městem
V létě 2015
byl vydán dlouho očekávaný počin Osprey Publishing na poli
válečných her. Družinová fantasy hra Frostgrave. Prastaré město
Felstadt bylo sídlem nejmocnějších a nejvzdělanějších mágů
jaké svět znal. Dokázali dělat věci, o kterých se dnešním
čarodějům ani nesní. Jednou se však něco zvrtlo a město
zahalila tisíciletá zima. Zbytková magie se postarala o to, že
ledem pokrytými ulicemi města bloudí nemrtví a v bývalých
lidských obydlích teď žijí nebezpečné kouzelné bytosti. Městu
dnes už nikdo neřekne jinak než Frostgrave – Mrazivý Hrob. A
přesto, jakmile začala obleva, začali se čarodějové ze široka
i z daleka sjíždět do promrzlých ruin v honbě za
poklady a věděním minulosti.
Tímto článkem bych rád čtenářům
usnadnil vstup do Zmrzlého Města. V těchto pár odstavcích
ve stručnosti proberu co je ke hře zapotřebí, jak vytvořit svého
zástupce na herním stole a jak sestavit družinu bojovníků, která
ho do trosek Felstadtu doprovodí.
Co je třeba ke hře?
K tomu abyste mohli vstoupit do
světa Frostgrave a zapojit se tak do pátrání po dávných
pokladech potřebujete v prvé řadě knihu pravidel. Jedná se
o malou knihu o zhruba 130 stranách v tradičním formátu
Osprey Publishing. Má tvrdou vazbu a množství barevných ilustrací
od Dmitry Burmaka, který mimo jiné ilustroval Magic the Gathering
nebo Warhammer 40.000. Pořizovací cena knihy v papírovém
vydání je 14.99GBP (tedy zhruba 540Kč), případně lze zakoupit
elektronicky za 12.99GBP (asi 460Kč). V knize jsou všechna
pravidla potřebná ke hře.
Dále potřebujete herní prostor,
tedy jakýkoli rovný povrch. Autor doporučuje 3x3 stopy (90x90cm),
nicméně i on zmiňuje, že lze hrát i na 2x2 nebo 4x4. Z vlastní
zkušenosti mohu říct, že velikost hrací plochy razantně mění
tempo hry. Zatímco při hře na stole 4x4 na sebe družiny narazí
po dlouhém pochodu (a přípravě), při hře na stole 2x2 se
vlastně začíná bojovat už od prvního kola. Mě osobně vyhovuje
rozměr 3x3 stopy, ale snad ještě více se mi líbí rozměr našeho
malého jídelního stolku, tedy 75x75cm. Je také třeba tento hrací
povrch zaplnit terénem. Obecně platí, že čím více tím lépe.
Pokud doma nemáte zříceniny hradů nebo lesy a skály v malém
měřítku, nezoufejte. Frostgrave se už dnes hraje v hernách
v Praze i v Brně. Osprey také poskytuje jednoduché ruiny
v papírové podobě volně ke stažení. Stačí vytisknout,
složit a je to.
Nutností jsou také figurky. Tady se
fantazii meze nekladou. North Star Military Figures sice vytvořili
produktovou řadu Frostgrave, která zahrnuje jak plastové vojáky,
tak kovové sady čarodějů, nicméně není povinností tyto
figurky používat a drtivá většina hráčů tak ani nečiní. Hra
nabízí obrovské možnosti, co se týče výzbroje vojáků a tak
mohou hráči používat modely, které už doma mají z jiných
her, nebo pořídit nové. Frostgrave může také být důvodem proč
si konečně koupit tu figurku, kterou už dlouho chcete, ale nemáte
ji v čem hrát. Měřítko není pevně stanoveno ale hra je
testována na měřítko 28mm na kulatém stojánku (jeho tvar ale
také nehraje roli). Potřebovat budete dva modely čarodějů (tedy
jeden z nich bude učedník), až 8 modelů najatých žoldáků
a neuškodí mít v záloze nějaká ta monstra. Ta však
zdaleka nejsou povinností.
Pak už jen pár drobností. Palcový
metr nebo měřítko, dvacetistěnná kostka (k dostání ve většině
hračkářství) a alespoň tři žetony pokladů na hráče. Žetony
pokladů mohou mít mnoho podob. Může jít o samostatné modely,
detailně vypracované a nabarvené, nebo také o skleněné hrací
kameny. Ty pak představují poklady, o které budou čarodějové
bojovat.
Tím zcela nejdůležitějším co
budete ke hře potřebovat je ale vstřícný a přátelský
spolu/proti-hráč. Velkou zvláštností Frostgravu je to, že
nenutí hráče k bezhlavému zabíjení. Je tedy dobré se se
spoluhráčem domluvit, zda preferuje herní styl „zabijem se a kdo
přežije, bere poklady“ nebo „chci mít víc pokladů než ty
ale nenechám se kvůli tomu voddělat!“. Oba herní modely mají
své místo a vyjasnění si priorit mezi hráči je dobrý způsob
jak zabránit frustraci.
Čaroděj
Hlavní postavou hry je čaroděj. Ten
představuje alter ego hráče na herní desce a sesíláním kouzel
a sbíráním pokladů také získává zkušenosti a zlepšuje tak
své schopnosti a dovednosti. Čistě ve stylu her na hrdiny.
Zajímavá je ale už i tvorba postavy. Hned po vybrání jména a
pohlaví svého čaroději, si každý hráč musí zvolit jednu
z deseti čarodějnických škol, které se vyučil. Školy
zahrnují všechny známé kousky – nekromancie, thaumaturgie,
vyvolávání, věštby, elementy… vše co vás napadne. Každá
škola obsahuje osm kouzel a mají mezi sebou souvztažnosti. Jak se
tvoří takový čaroděj, vám nejlépe znázorním na příkladu
mého borce.
Je to muž a jmenuje se Tón Písně
Stoupající ke Hvězdám. Inspirací my byla hra na hrdiny Exalted
nebo animovaný seriál Avatar – The Last Airbender. Chtěl jsem
udělat něco ve stylu čínského mnicha, který své bojové umění
spojil s magií elementů. Elementalista se tak stal mou jasnou
volbou.
Čaroděj musí mít do začátku tři
kouzla ze své vlastní školy. Útočná kouzla s dalekým
dosahem jsou ve hře relativně vzácná a tak hned do začátku
volím Elemental Bolt. Abych zdůraznil princip elementálních
bojových umění, zapisuji si rovnou i Elemental Hammer (zvyšuje
zranění jedním útokem v boji z blízka) a Elemental
Shield (tedy ochraný štít, který absorbuje část obdržených
zranění).
Dále je třeba vybrat si po jednom
kouzlu ze tří spřátelených škol. Ta se sesílají s mírným
postihem a tak je lepší si vybrat ta jednodušší. Mé spřátelené
školy jsou Summoner (Vyvolavač), Enchanter (Očarovatel) a
Chronomancer (Časomág). Z Časomága beru rovnou a bez váhání
Fleet Feet (zrychluje pohyb) abych zdůraznil záměr mnicha, který
pomocí kouzel zesiluje svou tělesnou zdatnost. Z Očarovatele
si ze stejných důvodů beru Strength (zvyšuje bojové vlastnosti)
ale u Vyvolavače váhám. Líbí se mi jak Possess (posednutí
démonem-duchem elementu) tak Leap (dlóuhý skok ignorující
terén). Nakonec se rozhoduji pro Leap abych mohl skákat z věže
na věž ve stylu wu-shu.
Poslední dvě kouzla vybírám ze
čtyř škol, se kterými mám neutrální vztah. Ta sesílám
s větším postihem ale i tak jsou mnohdy velmi důležitá.
Zaškrtávám Heal (protože co bych to byl za mnicha, kdybych neuměl
léčit) a po dlouhé úvaze také Combat Awareness (z věštecké
školy – umožňuje vidět do krátkodobé budoucnosti a zvyšuje
tak bojové statistiky). Je to obtížné kouzlo ale do mého
konceptu se dokonale hodí.
Můj čaroděj je tak připraven a
můžu přistoupit k další fázi.
Družina
Další důležitou volbou je
rozhodnutí, zda najmout učedníka. Zavedení učedníka je velmi
nákladné (v herní měně) ale dlouhodobě se vyplatí. Učedník
umí sesílat stejná kouzla jako čaroděj a jeho vlastnosti jsou
přímo odvozené od těch čarodějových a to i při přestupu na
vyšší úroveň. Není to vlastně ani moc volba protože si moc
neumím představit objektivní důvod proč si učedníka nevzít.
Ačkoli existují
tělesně zdatní čarodějové, jako ten můj, je vždy dobré si
najmout partu hrdlořezů, kteří budou mít dost kuráže nebo
touhy po bohatství aby je doprovodili do Zmrzlého Města. Hra se
nezabývá žádnými zvláštními schopnostmi a vojáci jsou tak
rozděleni jen podle svých bojových schopností, výzbroje a
výstroje. Vojáků může být vždy jen tolik, aby celá družina
nepřesáhla počet deseti dobrodruhů.
Možnosti jsou bohaté. Počínaje
psem (který ovšem není schopen nosit poklady) si může čaroděj
najmout ozbrojence všeho druhu. Od hospodských rváčů a zlodějů,
přes lučištníky a šermíře až po hraničáře, lékárníky a
rytíře. Naprosto rozhodujícím prvkem je pak často cena protože
rytíř stojí stejně jako pětice rváčů, ale střet s takovou
pěticí by v žádném případě neustál. Naprosto klíčovou
vlastností je pohyb, protože si své vojáky najímáte proto, aby
vynášeli poklady z ruin co nejrychleji. Správné složení
družiny by byl námět na další článek.
Náklady na hru
Věřím, že celý ten dlouhý text
vám pomohl vrhnout se do Zmrzlého Města a hledat tam slávu,
vědění a bohatství. Když je řeč o bohatství, rád bych tady
zrekapituloval finanční náklady, které je třeba vynaložit,
abyste se mohli důstojně pustit do rabování ruin.
Frostgrave, tištěná
pravidla 540,-Kč*
North Star Wizard Pack, čaroděj a
učedník v blistru 220,-Kč*
North Star
Soldiers/Cultists/Barbarians/Gnolls 720,-Kč*
Dvacetistěnná kostka 20,-Kč*
Palcový metr 50,-Kč*
*ceny jsou pouze orientační
Hra už má samozřejmě několik rozšíření ale žádné z nich není nutné pro hru mít. Většinou jde o další možnosti, které ale když nemáte, nijak vás to neomezuje.
Těším se, až se setkáme v troskách
Felstadtu. Snad jsem vám tímto článkem ukázal cestu. Tak se
uvidíme u herního stolu.
Komentáře
Okomentovat