Age of Sigmar - Report z turnaje a zamyšlení druhé


Včera jsem po letech absolvoval můj první turnaj ve Warhammeru, který organizoval obchod Tomovy hry (dříve Mephit)..  Zahrál jsem si na turnaji Age of Sigmar. V prvé řadě, tenhle turnaj by měl zavřít hubu těm, kteří říkají, že se Age of Sigmar nedá hrát kompetitivně. Dá. A velmi dobře a hlavě velmi rychle. A protože jsem odehrál pár her, podíváme se trošku na to, jak je to s mechanikami hry. Tento článek není určený zkušeným hráčům Age of Sigmar, ale spíše lidem, kteří by se do této hry rádi pustili.

Berte, že tento report je dělaný poté, co jsem odehrál nějakých pět, šest her a vím, že rozhodně nemíním do AoS investovat více peněz a příliš času. A je třeba říct, že přestože jsem všechny bitvy prohrál, hry mě hodně bavily a byly zábavné – a to především díky skvělým spoluhráčům, se kterými jsem hrál.

Khorne...Masomlýnek
Kdybych měl říct, co mě nejvíce baví na Age of Sigmar, tak to, že ta hra není odhadnutelná. Výhoda a nevýhoda se přelévá sem a tam a víceméně není nic jisté, čemuž pomáhá i nelinearita hry.

Vybrat, co mě nejvíc nebaví je těžké. Asi bych zmínil, že herní mechaniky jsou až příliš propojené s obchodním modelem (nebo vice versa), případně že v řadě her je velmi důležitý hod na iniciativu.
Už začátek hry je velmi zajímavý, a to v samotné tvorbě armády, kdy začíná první aspekt plánování bitvy. Je to volba mála jednotek a výhody iniciativy v prvním kole, nebo více jednotek, obému se dá přizpůsobit gameplay a taktika.

Se stavbou armády je spojený bohužel ten samotný proces obchodního modelu. Tahle hra je o hrdinech. Ne snad proto, že by hrdina, a to ani sebenabušenější, nešel rychle dolů. Hrdinové určují taktiku armády, vytvářejí základ pro synergie svými command abilitami, totemy, vlajkami a podobně. Správně sestavená armáda je jedině taková, ve které maximalizujete její damage output pomocí synergií. Díky rendu obrana není tolik důležitá. Podstatná je především schopnost udržet jednotky ve hře ve smyslu zvyšování morálky či ignorování battleshocků.

Vítezná armáda v akci - foto by Konstantin Tauchelov

Každý vám řekne, že 20 Bloodreaverů samo o sobě je k ničemu. Ale správnou kombinací abilit hrdinů, možností, které vám nabídne Battalion a dále třeba podpůrných jednotek, jako je Warshrine, z nich vznikne opravdový masomlýnek, který vyhrál turnaj. A teď se podívejte, kolik ty nabušení hrdinové se skvělými schopnostmi stojí. Absolutně nesmyslné ceny, zdaleka překračující cokoliv od konkurence, i od specializovaných figurkářských studií. A tak se i armády na 1000 bodů pohybují cenově tak od 5000 nahoru (dle oficiálních GW cen, v Tomových hrách zrovna dostanete cenu výrazně lepší). Kdybych spočítal mojí armádu – a to jsem měl IMHO jednu z nejlevnějších - tak je to cca 5500CZK (Oprava - nejlevnější to měli Saurové s cenou 2750CZK, moje armáda byla dražší a to proto, že pro ní neexistuje starter. Nicméně já jí zase kupoval za staré ceny). Tahle cena dělá z AoS zdaleka nejdražší a tedy nejméně přístupnou hru pro nováčky a širokou veřejnost. Ale jak říkají moudří, dokud to lidi za tyhle ceny kupují, oni to budou prodávat a mi to musíme platit. Některé ty modely jsou i docela povedené.

Kacířská myšlenka, která nás napadla s Honzou, ale která asi napadne každého, kdo má trochu přehled o hrách. Pomineme-li, že základní mechaniky vychází z Warhammeru, pak se mi zdá, že velká inspirace přišla od největšího konkurenta. Téměř každý hrdina či vlajka má speciální dovednost, která „posune“ celou armádu. Z mého pohledu se to až příliš podobá featům z Warmahordes, aby to byla náhoda. Akorát WH byl vždy postaven na hrdinech v armádě – tzn. tady je těch abilit více. Nicméně Command Abilitu můžete spustit pouze jednu v kole…

The Glottkin

Bohužel za mě velké negativum je rychlost hry. Ve druhém kole jsou armády v sobě po celé ploše hry a střelecké armády ztrácejí svůj význam. Důležitá je rychlost, threat range a damage output. Řada modelů je při charge velmi zvýhodněna, vícewoundové modely mají jasnou převahu nad jednowoundovými. Což je logické pro reálný život, v herních mechanikách to ale trochu pokulhává. Koneckonců, na turnaji na 1000bodů každý hrál velké monstrum a na předních příčkách se umístily armády s vícewoundovými modely (Sylvaneht, Ironjaws, Glottkin). Tedy až na ten Khorňácký masomlýnek. Na druhou stranu, Karl Franz jako jediný zabiják v armádě toho moc nenadělal.  Celá taktika se tak soustřeďuje na to dostat do boje tu správnou jednotku ve správný čas na správné místo, maximálně nabušenou… Ale to pořád potřebuje pořádnej skill a dovednosti.

Za mě je tedy Age of Sigmar opravdu povedenou moderní hrou. Ostatně to jsem napsal už před tím.
Z hlediska rozpočtu pro mě však nepřístupnou a i když je to dobrá hra, znám prostě lepší. Takže AoS si určitě půjdu zahrát, ale větší investice již nepotečou… Ale to jsem o GW už říkal několikrát…

Co bylo, to bylo, teď máme AOS

A jak jsem dopadl na tomto mezinárodním turnaj?

Můj list:
Nomad Prince; General, Inspired Presence
Glade Lord on Forest Dragon + Phoenix Stone
Spellweaver
20x Glade Guard (Battleline)
10x Glade Guard (Battleline)
20x Eternal Guard
Taktika – v prvním kole vystřelit pomocí Glade Guard  (21 výstřelů 3+/4+ -3rend a 11 výstřelu 4+4+ -3rend) ze hry největší svinstvo a zbytek dorazit drakem. Eternal Guarda se zakope na objectivu a nehne se. Glade Guard by měla naložit něco okolo 11.5 woundů před sejvy, které jsou povětšinou ignorovány – nejvíce jsem hodil 8.

1 kolo Ironjaws, Ondra
S Ondrou jsem si chtěl dlouho zahrát, protože se většinou ve wargamingu míjíme. Super hra, se skvělým oponentem. Bohužel na stole, který dávál hodně coveru.  Orkové deplojovali na pravou stranu stolu dvě jednotky Brutů z Megabossem, na druhou stranu další jednotku Brutů a prasat a Warchantera. Já deplojoval gunline elfů proti Megabosovi a od ní směrem na prostředek Eternal Guardu. Ondra měl první kolo, vším běžel o hodně dopředu, Megaboss a Brutové si vlezli do coveru. Já poslal draka dopředu chargovat Bruty okolo Megabose, kterého jsem předpokládal, že sejmu střelbou, případně ho dodělám drakem (na něj se útočí vždy poslední), čímž bych opravdu snížil damage jednotky. No, žádný plán nepřežije kontakt s nepřítelem. Na 33 výstřelů jsem bossovi nadělil 6 woundů. Drak už ten jeden nenadělil ani z 6 útoků (potenciál až 16 woundů), ale aspoň zabil jednoho Bruta. No, ve druhém kole jsem prohrál iniciativu, celé levé křídlo mi umřelo na jednotku Brutů, Boss se zbytkem Brutů vyřešil draka a zbyla Eternal Garda a já vzdal ve stavu 10:2.

2. kolo Chaos, SWAT
Stejný stůl. Swat dal všechny hrdiny tak, abych na ně nemohl střílet. V prvním kole jsem tedy nadělil 5 woundů do Charioty, zakempil Eternal Guardu na objectivu a udělal chybu v tom, že jsem nehnul drakem, aby zabral objectiv za linií chaosáků. Swat pak poslal hrdiny tak, abych na ně nedostřelil.  V druhém kole (opět jsem nevyhrál iniciativu) mi Juggernauti a Charioty vybily Glade Guardy, Nomad Prince ale vysvětlil Chariotům, že i elfové jsou bijci (4x 3+/3+ rend -1, 4+ reroll save). S Blood Warriory si už ale neporadil. Drak mezitím zaútočil na Great Lord of Khorne, kterého ale zabil až ve třetí combat fázi, kdy už se na něj vrhli Jatkokněz se Švácobřitem a Vztekomlatem a Juggernauti. Konec za stavu 3:1 pro Swata.

3. kolo Empire, Karl Franz a Anomander
Další super bitva, ve které hrdinové zabírají objektivy. Deploj za mě klasický. 1. Chyba – drakem jsem měl hned letět zabrat objectiv. Tím jsem se připravil o body, nicméně Karl Franzovi jsem nadělil tuším 8 woundů střelbou. Vyhrál jsem druhé kolo, ale z dalších 34 výstřelu jsem dal Francovi jen 2 tečky. Zabral jsem konečně jeden objectiv. Drak zaútočil na puškaře, se kterými si poté hrál další 4 combat fáze!!!!! (2x za sebou jsem na d6 woundů hodil 1 apod.). Jezdec na drakovi nedal tečku snad za celej den. Anomander stále drží dva objectiv. Nicméně ve své iniciativě mi Karl Franz sežral většinu Glade Guardy, ale jedna tečka nazpět prošla. Třetí kolo a jdu opět první. Další chyba – nevěděl jsem o countercharge, co má Free People a Nomád Princem jsem vlezl do rány halapartníkům, ti pak dostali Hold the  Line (2+/2+, range 3, -2 rend - WTF?). Nicméně další střelba na Karla Franze a CC, opět jen jedna tečka. KF má nyní jeden život.  A moje chyba ve třetím kole – měl jsem zkusit dát kouzlem Karlovi ty poslední mortal woundy. Před čtvrtým kolem už bylo jasno a hru jsme ukončili. Do Karla Franze prošlo 79 výstřelů a cca 15 útoků v CC a ten hajzl pořád držel.

Jak bych armádu upravil… na tenhle formát asi nijak. Ve hrách dost často záleželo na jednom hodu a výsledek by mohl být asi jiný. Varianta na 1000b by byla sundat 10x Glade Guard (120), Nomad Prince (80), Spellweavera (100) a Eternal Guardu (160) a místo toho dát 10x Wild Ridery (400) (které nemám) a jednoho Orla.  Nicméně na 2000 bych přidal dalších 10 Glade Guardistů, 10 Wild Riderů a hrdinu na Jelenovi a pak Orly, nebo Warhawk Ridery; klasický starý Wood Elfí list Chosen of Sethayla… Obrovská pohyblivost by zajišťovala, že bych bojoval tam, kde chci já a na tom místě udělal Schwerpunkt. Nicméně na to nemám ani modely ani peníze…

A jak jsem tedy dopadl na turnaji?

BlběJ


Účastníci zájezdu, FOTO via TOMOVY HRY by Corrupted
Zlato putuje na Ukrainu (gratuluji)  a ostatní výsledky byly následující:
1. Konstantin Tauchelov (Khorne Bloodbound)
2. Jiří Fuksa (Sylvaneth)
3. Lukas Dragsus Konfrst (Nurgle) a Vladimír Beer (Seraphon)
4. David Kocourek (Khorne Mortal)
5. Snori Nosohryz (Duardin)
6. Ondřej Beneš (Ironjawz)
7. Vláďa Šimeček (Free Peoples)
8. Tomáš Pospíšil (Free Peoples)
9. Dalibor Dalcor Zeman (Wanderers)


Autor: Dalcor
Obrázky a foto: Games Workshop, pokud není řečeno jinak

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky