Age of Sigmar - Report z turnaje a zamyšlení druhé
Včera jsem po letech absolvoval
můj první turnaj ve Warhammeru, který organizoval obchod Tomovy hry (dříve Mephit).. Zahrál
jsem si na turnaji Age of Sigmar. V prvé řadě, tenhle turnaj by měl zavřít
hubu těm, kteří říkají, že se Age of Sigmar nedá hrát kompetitivně. Dá. A velmi
dobře a hlavě velmi rychle. A protože jsem odehrál pár her, podíváme se trošku
na to, jak je to s mechanikami hry. Tento článek není určený zkušeným
hráčům Age of Sigmar, ale spíše lidem, kteří by se do této hry rádi pustili.
Berte, že tento report je dělaný
poté, co jsem odehrál nějakých pět, šest her a vím, že rozhodně nemíním do AoS
investovat více peněz a příliš času. A je třeba říct, že přestože jsem všechny
bitvy prohrál, hry mě hodně bavily a byly zábavné – a to především díky skvělým
spoluhráčům, se kterými jsem hrál.
Khorne...Masomlýnek |
Vybrat, co mě nejvíc nebaví je
těžké. Asi bych zmínil, že herní mechaniky jsou až příliš propojené s obchodním
modelem (nebo vice versa), případně že v řadě her je velmi důležitý hod na
iniciativu.
Už začátek hry je velmi zajímavý,
a to v samotné tvorbě armády, kdy začíná první aspekt plánování bitvy. Je
to volba mála jednotek a výhody iniciativy v prvním kole, nebo více
jednotek, obému se dá přizpůsobit gameplay a taktika.
Se stavbou armády je spojený
bohužel ten samotný proces obchodního modelu. Tahle hra je o hrdinech. Ne snad
proto, že by hrdina, a to ani sebenabušenější, nešel rychle dolů. Hrdinové
určují taktiku armády, vytvářejí základ pro synergie svými command abilitami,
totemy, vlajkami a podobně. Správně sestavená armáda je jedině taková, ve které
maximalizujete její damage output pomocí synergií. Díky rendu obrana není tolik
důležitá. Podstatná je především schopnost udržet jednotky ve hře ve smyslu
zvyšování morálky či ignorování battleshocků.
Každý vám řekne, že 20 Bloodreaverů
samo o sobě je k ničemu. Ale správnou kombinací abilit hrdinů, možností, které
vám nabídne Battalion a dále třeba podpůrných jednotek, jako je Warshrine, z nich
vznikne opravdový masomlýnek, který vyhrál turnaj. A teď se podívejte, kolik ty
nabušení hrdinové se skvělými schopnostmi stojí. Absolutně nesmyslné ceny,
zdaleka překračující cokoliv od konkurence, i od specializovaných figurkářských
studií. A tak se i armády na 1000 bodů pohybují
cenově tak od 5000 nahoru (dle oficiálních GW cen, v Tomových hrách zrovna dostanete cenu výrazně lepší). Kdybych spočítal mojí armádu – a to jsem měl IMHO jednu
z nejlevnějších - tak je to cca 5500CZK (Oprava - nejlevnější to měli Saurové s cenou 2750CZK, moje armáda byla dražší a to proto, že pro ní neexistuje starter. Nicméně já jí zase kupoval za staré ceny). Tahle cena dělá z AoS zdaleka
nejdražší a tedy nejméně přístupnou hru pro nováčky a širokou veřejnost. Ale
jak říkají moudří, dokud to lidi za tyhle ceny kupují, oni to budou prodávat a
mi to musíme platit. Některé ty modely jsou i docela povedené.
Kacířská myšlenka, která nás
napadla s Honzou, ale která asi napadne každého, kdo má trochu přehled o
hrách. Pomineme-li, že základní mechaniky vychází z Warhammeru, pak se mi
zdá, že velká inspirace přišla od největšího konkurenta. Téměř každý hrdina či
vlajka má speciální dovednost, která „posune“ celou armádu. Z mého pohledu
se to až příliš podobá featům z Warmahordes, aby to byla náhoda. Akorát WH
byl vždy postaven na hrdinech v armádě – tzn. tady je těch abilit více.
Nicméně Command Abilitu můžete spustit pouze jednu v kole…
The Glottkin |
Bohužel za mě velké negativum je
rychlost hry. Ve druhém kole jsou armády v sobě po celé ploše hry a střelecké
armády ztrácejí svůj význam. Důležitá je rychlost, threat range a damage
output. Řada modelů je při charge velmi zvýhodněna, vícewoundové modely mají
jasnou převahu nad jednowoundovými. Což je logické pro reálný život, v herních
mechanikách to ale trochu pokulhává. Koneckonců, na turnaji na 1000bodů každý
hrál velké monstrum a na předních příčkách se umístily armády s vícewoundovými
modely (Sylvaneht, Ironjaws, Glottkin). Tedy až na ten Khorňácký masomlýnek. Na
druhou stranu, Karl Franz jako jediný zabiják v armádě toho moc nenadělal. Celá taktika se tak soustřeďuje na to dostat
do boje tu správnou jednotku ve správný čas na správné místo, maximálně
nabušenou… Ale to pořád potřebuje pořádnej skill a dovednosti.
Za mě je tedy Age of Sigmar opravdu
povedenou moderní hrou. Ostatně to jsem napsal už před tím.
Z hlediska rozpočtu pro mě
však nepřístupnou a i když je to dobrá hra, znám prostě lepší. Takže AoS si
určitě půjdu zahrát, ale větší investice již nepotečou… Ale to jsem o GW už
říkal několikrát…
Co bylo, to bylo, teď máme AOS |
A jak jsem dopadl na tomto mezinárodním turnaj?
Můj list:
Nomad Prince; General, Inspired
Presence
Glade Lord on Forest Dragon +
Phoenix Stone
Spellweaver
20x Glade Guard (Battleline)
10x Glade Guard (Battleline)
20x Eternal Guard
Taktika – v prvním kole
vystřelit pomocí Glade Guard (21 výstřelů
3+/4+ -3rend a 11 výstřelu 4+4+ -3rend) ze hry největší svinstvo a zbytek
dorazit drakem. Eternal Guarda se zakope na objectivu a nehne se. Glade Guard
by měla naložit něco okolo 11.5 woundů před sejvy, které jsou povětšinou
ignorovány – nejvíce jsem hodil 8.
1 kolo Ironjaws, Ondra
S Ondrou jsem si chtěl
dlouho zahrát, protože se většinou ve wargamingu míjíme. Super hra, se skvělým
oponentem. Bohužel na stole, který dávál hodně coveru. Orkové deplojovali na pravou stranu stolu dvě
jednotky Brutů z Megabossem, na druhou stranu další jednotku Brutů a
prasat a Warchantera. Já deplojoval gunline elfů proti Megabosovi a od ní
směrem na prostředek Eternal Guardu. Ondra měl první kolo, vším běžel o hodně
dopředu, Megaboss a Brutové si vlezli do coveru. Já poslal draka dopředu
chargovat Bruty okolo Megabose, kterého jsem předpokládal, že sejmu střelbou,
případně ho dodělám drakem (na něj se útočí vždy poslední), čímž bych opravdu
snížil damage jednotky. No, žádný plán nepřežije kontakt s nepřítelem. Na
33 výstřelů jsem bossovi nadělil 6 woundů. Drak už ten jeden nenadělil ani z 6
útoků (potenciál až 16 woundů), ale aspoň zabil jednoho Bruta. No, ve druhém
kole jsem prohrál iniciativu, celé levé křídlo mi umřelo na jednotku Brutů,
Boss se zbytkem Brutů vyřešil draka a zbyla Eternal Garda a já vzdal ve stavu
10:2.
2. kolo Chaos, SWAT
Stejný stůl. Swat dal všechny
hrdiny tak, abych na ně nemohl střílet. V prvním kole jsem tedy nadělil 5
woundů do Charioty, zakempil Eternal Guardu na objectivu a udělal chybu v tom,
že jsem nehnul drakem, aby zabral objectiv za linií chaosáků. Swat pak poslal
hrdiny tak, abych na ně nedostřelil. V druhém
kole (opět jsem nevyhrál iniciativu) mi Juggernauti a Charioty vybily Glade Guardy,
Nomad Prince ale vysvětlil Chariotům, že i elfové jsou bijci (4x 3+/3+ rend -1,
4+ reroll save). S Blood Warriory si už ale neporadil. Drak mezitím
zaútočil na Great Lord of Khorne, kterého ale zabil až ve třetí combat fázi,
kdy už se na něj vrhli Jatkokněz se Švácobřitem a Vztekomlatem a Juggernauti.
Konec za stavu 3:1 pro Swata.
3. kolo Empire, Karl Franz a
Anomander
Další super bitva, ve které
hrdinové zabírají objektivy. Deploj za mě klasický. 1. Chyba – drakem jsem měl
hned letět zabrat objectiv. Tím jsem se připravil o body, nicméně Karl Franzovi
jsem nadělil tuším 8 woundů střelbou. Vyhrál jsem druhé kolo, ale z dalších
34 výstřelu jsem dal Francovi jen 2 tečky. Zabral jsem konečně jeden objectiv.
Drak zaútočil na puškaře, se kterými si poté hrál další 4 combat fáze!!!!! (2x
za sebou jsem na d6 woundů hodil 1 apod.). Jezdec na drakovi nedal tečku snad
za celej den. Anomander stále drží dva objectiv. Nicméně ve své iniciativě mi
Karl Franz sežral většinu Glade Guardy, ale jedna tečka nazpět prošla. Třetí
kolo a jdu opět první. Další chyba – nevěděl jsem o countercharge, co má Free
People a Nomád Princem jsem vlezl do rány halapartníkům, ti pak dostali Hold
the Line (2+/2+, range 3, -2 rend -
WTF?). Nicméně další střelba na Karla Franze a CC, opět jen jedna tečka. KF má
nyní jeden život. A moje chyba ve třetím
kole – měl jsem zkusit dát kouzlem Karlovi ty poslední mortal woundy. Před
čtvrtým kolem už bylo jasno a hru jsme ukončili. Do Karla Franze prošlo 79
výstřelů a cca 15 útoků v CC a ten hajzl pořád držel.
Jak bych armádu upravil… na tenhle formát asi nijak. Ve hrách dost často záleželo na jednom hodu a výsledek by mohl být asi jiný. Varianta na 1000b by byla sundat 10x Glade Guard (120), Nomad Prince (80), Spellweavera (100) a Eternal Guardu (160) a místo toho dát 10x Wild Ridery (400) (které nemám) a jednoho Orla. Nicméně na 2000 bych přidal dalších 10 Glade Guardistů, 10 Wild Riderů a hrdinu na Jelenovi a pak Orly, nebo Warhawk Ridery; klasický starý Wood Elfí list Chosen of Sethayla… Obrovská pohyblivost by zajišťovala, že bych bojoval tam, kde chci já a na tom místě udělal Schwerpunkt. Nicméně na to nemám ani modely ani peníze…
A jak jsem tedy dopadl na turnaji?
Zlato putuje na Ukrainu (gratuluji) a ostatní výsledky byly následující:
1. Konstantin Tauchelov (Khorne Bloodbound)
2. Jiří Fuksa (Sylvaneth)
3. Lukas Dragsus Konfrst (Nurgle) a Vladimír Beer (Seraphon)
4. David Kocourek (Khorne Mortal)
5. Snori Nosohryz (Duardin)
6. Ondřej Beneš (Ironjawz)
7. Vláďa Šimeček (Free Peoples)
8. Tomáš Pospíšil (Free Peoples)
9. Dalibor Dalcor Zeman (Wanderers)
Obrázky a foto: Games Workshop, pokud není řečeno jinak
Komentáře
Okomentovat