Proč podporovat LGS


Pražskou scénou wargamingu opět proběhla diskuze na téma "Podporujte svůj Local Gaming Store". Původní diskuzi jsem nejspíš minul v době kdy jsem byl na dovolené, nicméně jako vykřičník na konci bylo prezentováno toto video:



11 minut o tom, že je lepší chodit do LGS které spočívá v tom: „chodíte tam zadarmo hrát, tak tam choďte také utrácet, jinak majitel zavře krám“. Zajímavé, nic nového. Neděláš revenue, nebude klub. Tečka. Jasný jak facka. 

Hned na začátek pravím, podporuji svůj FLGS. Friendly Local Game Store!

Kromě jediného obchodu, v Praze i v ostatních utracím svůj těžce vydělaný peníz a tak tam občas chodím hrát.

V mém FLGS mám lidi které znám dlouho a mám k nim přátelský vztah, který přesahuje běžný rámec klient-zákazník. Proto FLGS a ne LGS. A právě proto, že je to FLGS tak prostě ignoruji věci které se mi nelíbí. Nemám moc na výběr ;-).

Já se teď zamyslím nad jistým apektem, který se asi nebude líbit, a postavím se do opozice. Zkusím se na to podívat opravdu z té negativní stránky a zamyslet se nad tím, proč vlastně nechci podporovat LGS. Je to čistě póza pro účely článku.

PROČ MÁM PODPOROVAT LGS?
Odpověď dává video:
  • ·         Nepodporuj  – nebude klub, nebude kde hrát
  • ·         LGS nabízí komunitu jako výhodu pro hry a hoby
  • ·         LGS může nabízet služby, které nikde nedostaneš.

Se vší úctou, ono kolikrát v tom klubu v Praze jaksi ani není o co stát. Když jdu hrát někam, kde utrácím své peníze, tak bych čekal, že bude dost vhodných terénů v dobrém stavu, na kterých nebude 2cm centimetrová vrstva prachu. Nepůjdu do prostředí, do kterého hygienik zabloudí jednou za rok a je raději vyplacen hned u vchodu aby dál nechodil (Přetékající koše, vrstvy prachu, "olezlé" prostředí). Nepůjdu tam, kde si musím udržovat terény sám a nebudu koukat, jak se na nich podepisuje zub času, protože majitel na mě chce jenom rejžovat a tudíž nemá zájem jakkoliv investovat do něčeho co mu nepřináší peníze.

V Praze není jediný LGS prodávající hry, které hraju.

V Praze není jediný LGS ve kterém koupíš něco navíc, co se týče Hobby. 

Máme tu jeden GW shop, který si hraje na to, že GW shop už není. Jednu magickárnu, kde mají vše ostatní jen jako support a pak deskovkový shop, který prodává 2  wargamingové hry.

Do některých LGS jdu jen když  musím, protože se bojím, co mě tam zase čeká, a že na mě majitel kouká jen jako na kráčející dolar.

Objednat si zboží od distributora jiné, než mám na krámě? No way! Poradit s něčím jiným než co mám na krámě – no way! Zdarma podpora na akce? No way! Podpora na akce? Zaplať - vyber... 

Raději mi bude ležet promo nebo tournament kit na skladu, než abych udělal něco pro moji hráčskou komunitu.

Rozumím tomu, že jsme malý trh, s malým obratem, ale ještě žádná firma se neprokousala k vysokým ziskům bez investic. Rozumím tomu, když firmy nechtějí drivovat (pro ně) obskurní systémy.


Něco za něco. Budu u tebe utrácet, když za to něco dostanu. V mém FLGS to (povětšinou) funguje.

Abych to shrnul. Podle mého názoru by obchod měl mít zájem, aby klienti k němu rádi chodili utrácet. Klient by se měl cítit vítaným hostem, který rád půjde do obchodu utratit své peníze.

Ještě trochu bokem o tom utrácení ve LGS a business modelu našich obchodů. U nás se čeká, až klient objeví hru, bude jí sám drivovat nejlépe s 0 nákladem ze strany LGS a až když se ukáže, že hra má potenciál, tak něco koupíme ale ne na sklad, protože cash flow. Tam, kde je hra drivovaná obchodem, nejlépe s 0 nákladem se občas něco chytne (Age of Sigmar Revival?).

Tomovy hry drivují Age of Sigmar... a už začal boj o komunitu... WTF?

Dneska jsem viděl armády na několik světově známých her, povětšinou hráčů z Prahy. Investice do těch armád šla do desítek, možná i pár set tisíc. To nejsou peníze, které české wargamingovém obchody zajímají? Hlava 22 – nepodporujete mě, nebudu u vás nakupovat, nebudu u vás hrát, protože u mě nenakupuješ, nebudu hru podporavat, nenabídnu hráčům kvalitní prostředí.

Frostgave, odhadem znám celkem 20 lidí hrající Frostgrave, kteří všichni investovali do pravidel a modelů. To se bavime o částkách někdem kolem 50-70 000 na výnosech v několik vlnách – tj opakované výnosy stabilních hráčů. Opět nezajímavá pro české obchody? A tak raději budeme podporovat ty hráče, kteřá si z druhé ruky stavěli gangy do Mordheimu a kteří mi nezaplatí ani korunu?

Mimochodem kdo z vás zná Tanks? Víte o tom, že to nejmenovaný obchod má na skladě, že se jedná o zcela novou hru moderního střihu, která má pravděpodobně zachránit uvadající GF9? Proč to "nikdo" v čechách neví, Kolik ze čtenářů tohoto článku kdy slyšelo o Tanks? 

S tím souvisí komunikace. Hlásnou troubu českého wargamingu se etabloval  vyloženě nepřátelský Hofyland. Já doufám, že Hofyland nereprezentuje většinu naší wargamingové „komunity“. Kde jinde najdete něco o Wargamingu. Critical Hit se snaží. Snaží se skvěle, já tomu fandím, Moc tomu fandím. Má to našlápnuto být českým BoW/BoLS.  


autor: Dalcor



Komentáře

  1. Bohužel máš pravdu,vem si jen FFG xwing a jeho turnaj kity,absolutní nezájem u prodejen které jeho prrdukty nabízej. Novalis

    OdpovědětVymazat
  2. Jop prodejny promotují jen to co dává dobrý profit a ještě dost často tak aby s tím měli co nejmenší náklady.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Nejoblíbenější příspěvky