Lion Rampant - zkrácená recenze

Popis Lion Rampant se dá shrnout do následující anotace: Abstraktní Lite Skirmish Wargamingová hra zahrnující prvky pro kompetitivní i narativní hraní zaměřující se na středověké válčení. Hraní je v imperiálních jednotkách (pro 28mm figurky) nebo v SI soustavě (pro 15mm a 20mm figurky). K vyhodnocování se používají hody 2d6, 6d6, nebo 12d6. Hra není závislá na velikosti či tvaru bejsky a nemá přesně stanovené modely. Hra má velmi nízkou křivku požadovaných znalostí a je tradičně určena pro dva hráče s cca 40 modely.

Lion Rampant se zaměřuje spíše na samotný proces hraní, než podrobný popis pravidel, předpokládá vaši představivost a to že přistoupíte na pravidla hry.  Počítá se s tím, že si představíte, co dané pravidlo znamená a jak se projevuje. Nicméně pravidla jsou velmi jasně a zřetelně napsaná, perfektně balancovaná a hlavně zcela modulovatelná. Existují tak různé varianty – polooficiální Dark Age, Victorian Rampant, Nippon Rampant a oficiální verze Dragon Rampant (fantasy), Pikemans Lament (30letá válka) a Man who would be kings (koloniální skirmish).

Pravidla nepoužívají žádné úzce specializované mechaniky pro stavbu armád. Máte 11 typů jednotek reprezentující malé družiny té doby. Jednotky můžete lehce upravovat taktikami, či výzbrojí a výstrojí. Hra je zaměřená na boje družin, zákeřné přepady zásobovacích linií, či srážky baronů diskutující o pastvě pro jejich dobytek než na rozsáhlé bitvy jako je Moravské pole, či Kresčak. V Lion Rampant jsou jednotlivé družiny rozděleny do jednotek o šesti až dvanácti modelech, které se většinou přesunují v neuspořádaném houfu (360°LOS, nepoužívají se řady ani strany).  Jedinou výjimkou je štítová hradba, kdy jednotka musí stát na místě a má významný bonus k obraně. Bavíme-li se o hře na 24 bodů, což je dle autora základní model hry, znamená to, že nejméně budete mít 24 modelů (2x6 jízdních a 2x6 pěších rytířů) a nejvíce 120 modelů (4 jednotky smradlavých vesničanů, 4 jednotky o něco méně smradlavých vlastníků půdy a 2 jednotky zemanů).  Obojí je ale extrém. Běžná družina se pohybuje okolo 40 -60 modelů.

Když tedy máme armádu složenou, začněme hrát.  Jedná se o hru se střídavou aktivací, kdy se aktivní hráč mění v okamžiku, kdy jeho jednotka neuposlechne rozkaz (neuspěje v hodu kostkou). Jedná se o nelineární hru, ovšem ne zase úplně náhodnou, protože se potřebné výsledky pohybují v okolí matematického průměru. Ovšem během jedné své iniciativy nesmíte aktivovat žádnou jednotku dvakrát. To se ale těžko stane.  Tento způsob přidává k jakémusi odkazu středověkých bitev. I v naší historii najdeme významné bitvy, kde ne vše šlo podle plánu (Moravské pole, Kresčak).

Vyhodnocování je jednoduché, pokud máte nadpoloviční počet modelů, házíte dvanácti kostkami, jinak šesti.  Počítají se úspěchy s hodnotou vyšší než velikost požadované dovednosti. Obránce hází stejný počet kostek, ale podle hodnoty obrany. Sečte se počet úspěchů, podělí se zbrojí a výsledek je počet odebraných modelů na obou stranách. Obě jednotky si hodí morálku a klidně se může stát, že obě si řeknou: „Mám dost!“ a odpoutají se od nepřítele čekajíc na další aktivaci.

Kde hra exceluje, to jsou scénáře a vedlejší questy. Na vedlejších questech si můžete vybrat více vítězných bodů než má splnění scénáře a tak vyhrát. To vede k velkému taktizování, protože jeden takový vedlejší úkol může být, že jednotka velitele v bitvě netasí meče. 


autor: Dalcor

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky